zondag 10 juli 2011

Beladen stukje

Vandaag hadden we een (bewuste) rustdag. Heerlijk! Helaas was Timo al wakker om 5.20 uur. Daar verbaas ik me wel over; als je ziek bent, wil je toch alleen maar slapen?! Heb het dus net even opgezocht en slapeloosheid is ook weer een bijwerking van de Prednison.
En nu we het toch over bijwerkingen hebben; Timo z'n haartjes zijn gewassen en toch, als ik met m'n hand door zijn haar ga, heb ik een boel haar tussen mijn vingers. Ik heb met Timo een gesprekje gehad over het verliezen van z'n haartjes en hoe dat beschreven staat in het boekje van Chemo-Kasper. Ik vroeg of hij dat nog wist, gelukkig hij wist het nog. En hoe het dan verder ging. "Nou, dan komen er baby-haarcellen en groeien mijn haartjes weer". "Maar Timo, dat duurt wel even hoor, voordat je haartjes weer groeien." Ja, dat wist-ie, geen probleem dus.

Ik heb ook niet veel meer bijzonders te vertellen. Het is een rustige periode, maar voelt als stilte voor de storm. Aankomende week hoeven we alleen dinsdag en vrijdag naar het WKZ. De week erop weer een beenmergpunctie en een lumbaalpunctie (ter controle van het hersenvocht). En aan het eind van volgende week gaan we over op een nieuwe chemo. Dat is wel weer spannend. Van welke bijwerkingen krijgt hij last, hoe slaat hij zich er doorheen. En de drie weken daarna, moeten we op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag naar het WKZ. Maar goed, zover zijn we nog niet.

Wij willen in ieder geval iedereen bedanken voor alle kaarten, berichtjes, cadeautjes, steun en medeleven. Het is zo bijzonder hoe we uit diverse, onverwachte hoeken verrast worden met medeleven. Dat doet echt goed. Wat wel opvalt, is dat veel mensen wensen dat Timo snel beter mag worden. Ik denk wel dat het goed is, dat jullie weten dat dat helaas niet zo werkt. Omdat Timo in de High Risk groep zit, zit hij in een behandeltraject dat anderhalf jaar duurt. Een periode waarin hij, als zijn lichaampje dit toelaat, op volle kracht chemo toegediend gaat krijgen. Het is dus een hele spannende periode, want er kan zoveel mis gaan. Allereerst kan hij een longontsteking krijgen, die voor hem desastreuze gevolgen kan hebben. Daarom staan wij in opperste paraatheid met betrekking tot hygiëne. Als je bij ons komt, mag je bijvoorbeeld niet verkouden zijn en moet je goed je handen wassen. Daarnaast kan hij, door de vele chemo's, hartproblemen krijgen of nierfalen. En tot slot kan het gebeuren dat hij het gevecht tegen de leukemie zelf niet kan winnen. Dit klinkt allemaal heel heftig en schokkend, maar dit zijn de harde feiten. Het is niet voor niets dat er voor dit type leukemie slechts een slagings-/overlevingskans is van 30%. En met deze gegevens moeten we het doen. Dit maakt dat we ons zo bang voelen. Dit maakt dat we nu blij zijn met elke goede dag die hij heeft. Dit maakt dat we ons nog zo moeilijk kunnen focussen op al het andere wat er om ons heen gebeurt.
En ... ik merk ook dat, misschien wel om die reden, mensen het moeilijk vinden om het met ons over de (leuke) dingen te hebben, die zich afspeelt in hun leven. Jeroen en ik zijn wel zo nuchter, dat we begrijpen dat de aarde doordraait. Dat iedereen meeleeft, maar dat het leven gewoon doorgaat. En weet je, dat geeft helemaal niet. Dus als ik vraag hoe het met je gaat, dan kun je het gewoon vertellen. Weet dat ik mijn grenzen heel goed aangeef. En geloof mij, dat als ik zeg dat het goed met me (ons) gaat, dat dat ook echt zo is. Want als het met Timo goed gaat, gaat het goed met ons.
Pfoe ... ik zit dit alles met hartkloppingen te typen. Ik besef dat de situatie waarin wij zitten voor iedereen erg beladen en moeilijk te bevatten is. Als je zelf kinderen hebt, kun je je misschien een beetje indenken in wat voor angst wij leven. En vind je het moeilijk om met me (ons) te praten, dan kun je gewoon zeggen dat je er geen woorden voor hebt. Want er geen woorden voor hebben, is toch ook eigenlijk het enige juiste, die zijn er namelijk gewoon ook niet. Maar weet dat ik altijd open sta voor een gesprek en voor je vragen. Ik hoop dat deze weblog ook veel duidelijkheid geeft. Mijzelf geeft het veel rust om zoveel mogelijk kennis te hebben. Ik kan me voorstellen dat dat voor iedereen zo werkt, daarom omschrijf ik alles zo uitvoerig mogelijk. Voor nu welterusten. Geniet van het leven, geniet van elkaar!

10 opmerkingen:

  1. Hej stoere mama,

    Wat deel je dit toch goed, ik leer van jou! En de feiten liegen er niet om, jullie staan ondanks de hevige emoties met beide benen op de grond! Het is idd de nachtmerrie van elke ouder, ik denk er vaak aan als ik even intens met de Chanu en Norea bezig ben!
    Willeke was hier net te eten en ze heeft nog contact met je over een knuffel date als het (onder voorbehoud) lukt op do-av dan sluit ik me graag (heel even maar) aan in knuffelrij ;)
    Maar alles op zijn tijd hoor, denk aan je en die knuffel komt er sowieso een keer. Het is ook iets wat IK kwijt moet...lijkt het wel...
    Dag meis, sleep well!

    liefs Chan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hoi

    Heel stoer hoe je het allemaal omschrijft super knap. Maar je slaat ook de spijker op zijn kop. Jamie is even oud als timo en er gaat zijn pijn/verdriet door me heen als ik er aan denk Wat timo moet door staan maar ook omdat ik ervaring heb met deze kut ziekte. Ondanks dat weet ik dat het fijn is als mensen ook gewoon doen gezellige praatjes maken zonder dat het gaat over de ziekte. Maar ik merkte ook dat ik het moeilijk vond om je te vertellen over Lisa het voelde zo dubbel. Meid je verhalen blijf ik.volgen en nogmaals Vind jullie super stoer.

    Een dikke Knuf voor jullie allemaal.

    Natasja maurien jamie jasmien en Lisa de graaf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een kracht! Wat heeft Timo mooie, sterke, lieve ouders.
    Xxx Nini

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat ben je toch een prachtig mens!!! En vind het zo goed deze blog!!
    dikke kus
    willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He lieverd!
    wat kun je het toch mooi verworden iedere keer weer. En snap jullie angst zo goed, en ja..het is nog een hele lange weg waarvan de uitkomst nog onzeker zal zijn. Maar blijf positief hoor (al lukt dat ook zekers niet altijd) dan is al de helft van de strijd gewonnen, of tenminste...dat houd ik mezelf altijd voor.
    Lieverd, blijf lekker alles van je afschrijven en praten en tuurlijk de wereld draait door...het leven gaat verder....niets fijner dan even een luchtig onderwerp ipv de hele dag alleen de ellende te moeten zien.
    Dikke kus en kom je als je dat wilt graag een beetje steun brengen!
    Liefs, Vanes X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw wat een blog weer. Heftig maar wel goed dat je het van je hart gooit. Deze cijfers liegen er idd niet om dus bidden we nog harder voor kracht, kracht voor jullie, voor timo en voor zijn lijfje. xxxxxzzzz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat heb je dit prachtig en sterk omschreven, toen ik je vanmiddag zag wilde ik stoppen om je te spreken maar je was aan het draaien op de arnhemseweg dus niet zo handig bedacht ik me.
    blijf vooral van je af schrijven.
    steeds in gedachten bij jullie.
    lieve groet Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat schrijf je juiste woorden.
    Ik vind het knap zoals Timo omgaat met het verlies van zijn haren. We kunnen er allemaal iets van leren, maar liever slaan we deze les natuurlijk over. Die 30% is natuurlijk reeel, maar ik vind het iedere keer weer zo confronterend. Ik hoop dat Timo ondanks de zware behandeling zo weinig mogelijk hinder mag ervaren als maar mogelijk kan zijn.
    Veel liefs en warmte

    Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hai meid,

    Kippenvel krijg ik van je blogjes.
    Je zegt de dingen gewoon zoals ze zijn.
    En het is goed om dat te doen.
    Blijf vooral zo van je af schrijven!
    Dat lucht soms heel wat op.

    Het zal ook een zware strijd worden,en niemand weet hoe die afloopt..
    Maar Timo is wel een dapper mannetje,en alleen daar al kun je heel veel kracht uithalen.
    Geniet samen van alle mooie momenten en goede dagen.
    Daar kunnen jullie weer kracht uit halen als er een minder goede dag tussen zit.

    veel sterkte komende week

    liefs Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eva Stadhouder12 juli 2011 om 20:53

    RESPECT!!!!! dat is op dit moment het enige wat me te binnen schiet,wat ontzettend mooi en krachtig omschreven, vol emotie lees ik elke dag jullie blog,en verder, ja wat zal ik verder nog zeggen......heb hoop...jullie zijn sterk en kunnen het met z'n allen aan.
    liefs Eva

    BeantwoordenVerwijderen