dinsdag 19 juli 2011

Operatie nr. 3

Toen Timo wakker werd, wilde hij eten, of course. Met een beetje twijfel in onze stem, zeiden we dat hij niet mocht eten, omdat hij naar de slaapdokter moest vandaag. Daar werd hij niet vrolijk van. Gelukkig konden we hem in de auto afleiden met een spelletje op de iPhone.

In het WKZ kreeg hij een eigen kamer, fijn dat ze dit geregeld hadden. Hij was erg mopperig omdat hij honger had, gelukkig kreeg hij al om 10.00 uur dormicum toegediend. THANK GOD FOR DORMICUM! Hij werd er gelijk rustig van en z'n oogjes gingen glimmen. Hij leek wel dronken. Hij zat te schommelen in bed en sprak met dubbele tong. Was eerlijk gezegd echt heel geinig om te zien. Zelfs toen we richting de OK gingen, was hij superrelaxt en heel gezellig. Fijn om onze Timo weer even te zien glunderen en lachen.
De narcose ging goed. Er werd nog wel een beetje gediscussieerd, dat Timo z'n PAC was aangeprikt en dat de anesthesist dit niet wist en een kapje wilde gebruiken. Gelukkig was Timo heel ontspannen en heeft hier niks van meegekregen. De operatie verliep voorspoedig en al na drie kwartier werden we gebeld, dat we naar de uitslaapkamer konden komen. Jeroen mocht naar binnen. Timo sliep daarna nog een uurtje door en werd ontspannen wakker. Achteraf hoorde ik van Dr. Martine dat ze dit keer ook geen tube hadden gebruikt, maar zuurstof hebben toegediend middels een kapje. Ze hebben er dus alles aan gedaan om alle mogelijke vormen van stress te vermijden. Fijn!
Eenmaal op de kamer was Timo wel erg verdrietig. Hij wilde graag rechtop zitten, maar vanwege de chemo (via ruggenprik) moest hij in totaal 2 uur plat liggen. Ik wilde hem troosten, maar hij werd zo boos, dat hij me een volle stomp onder mijn oog gaf. Erg pijnlijk, lichamelijk maar ook mentaal. Oké, dat hij papa boven alles verkiest, vind ik prima, als hij zich maar goed voelt. Maar nu vond ik dat erg moeilijk. Het doet pijn als je kindje, voor wie je alles geeft, je zo afwijst. Dat was voor mij een moeilijk moment. Hij is zo boos, boos omdat dit hem overkomt, boos omdat hij baalt van de pijn, boos van alles en dat reageert hij dan af op mij. Meestal kan ik dat wel aan en heb ik er begrip voor, vandaag werd het mij even teveel.
Ik merk ook gewoon dat ik moe ben, echt uitgeput. We slapen veel te kort (niet door slaapproblemen) en voeren nu al 5 weken een mentale strijd. Het is zo zwaar. Ik bedacht me vandaag dat we nu 5 weken onderweg zijn en dus nog zo'n 73 weken te gaan hebben. Ongelofelijk, hoe hou je dat vol?! We zeggen dan ook tegen elkaar: 'leef met de dag en kijk niet (te ver) vooruit'. De machteloosheid, het verdriet, de angst; dat zijn gevoelens die we maar moeilijk kunnen loslaten. IK WIL DIT NIET, IK WIL DAT HET WEER IS ALS VROEGER, IK WIL DAT MIJN KINDJE GEZOND IS, IK WIL GEEN MOEDER ZIJN MET EEN KINDJE MET KANKER, STOMME KUTKANKER! IK BEN BOOS, BANG, VERDRIETIG! ALSJEBLIEFT, LAAT ME WAKKER WORDEN!

- - - - - -

Oké, ik heb net -na een enorm tranendal- met m'n hub gesproken, ook naar aanleiding van mijn tekst hierboven, en ik heb besloten het te laten staan. Ik word vaak bewonderd voor mijn kracht, maar ik kan niet altijd sterk zijn. Timo voert een fysieke strijd, maar Jeroen en ik de zwaarste mentale strijd, die je maar kan voeren.
Om deze blog toch een beetje minder dramatisch te eindigen, wil ik eindigen met heerlijke patatfoto's, want je weet het ... dinsdag patatdag.


Daphne vindt de sonde van Timo trouwens best interessant, zij wilde dus ook een pleister op haar neusje.

13 opmerkingen:

  1. Louise je kan niet altijd sterk zijn en dat hoeft ook niet er zijn gewoon momenten dat het even niet meer lukt. Heel veel sterkte.
    Gr. Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonder woorden, maar zo begrijpelijk hoe je je voelt.
    Heeft iemand je trouwens gezegd dat je sterk moet zijn? Volgens mij is het belangrijk dat je gewoon jezelf bent. Met al je gevoelens, angsten, pijn en verdriet. Maar ook met liefde, warmte, genegenheid en kracht.
    Jullie hebben het allemaal. Ook als je het gevoel hebt dat het niet zo gaat als je wenst.
    Het maakt je gewoon wie je bent. Lieve sterke, krachtige, zachtaardige en vooral kwetsbare Louise.
    Zijn we dat namelijk niet allemaal ....mens en kwetsbaar?

    Veel liefs en warmte en vooral kracht vanuit onze kant.

    Kus Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hè meis. Juist door eerlijk te zijn, dichtbij jezelf te blijven en dichtbij Jeroen te blijven, vind ik je krachtig. Niet omdat je altijd sterk bent of moet zijn. Dat is niet mogelijk! Je bent mens, nee vooral moeder.
    Ik wens je veel liefde met Jeroen en vanuit daar veel kracht en eerlijkheid.
    Knuf, Raquel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Loes, Eline heeft je mooie woorden geschreven. Zo is het maar net. Juist door ook aan je kwetsbaarheid, je verdriet en angst ruimte te geven ben je krachtiger dan ooit.

    Dikke kus en een omhelzing van mij.

    Xxx Nini

    Ps: denk aan de warme hand die jij bent voor jullie prins. Hij pakt deze op zijn manier omdat hij weet dat jij dat kan hebben. Hij vertrouwt jou zijn verdriet en boosheid toe. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met tranen in min ogen lees ik je blog.

    Lieve Loes, Je doet het super goed. Je moet ook je gevoel uitten. Je mag boos zijn. Het is ook gewoon Kut
    Heel veel plezier zaterdag baal dat ik niet mee kan maar ik zit in Oostenrijk dan

    Hou van je en ben super trots op je

    Dikke kus Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Louise, krachtig ben je pas als je ook je kwetsbare kant durft toe te laten. Je kunt niet altijd sterk zijn, maar ook niet constant zwak. Het gaat om de balans en als je die durft te vinden, ben je krachtig: met een lach én een traan. Het hoort er allebei bij. En het is nogal wat, het lijkt me niet te bevatten als je het mee moet maken. En dat gezegd hebbende: ik vind je een kanjer!
    Warme groet
    Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi louise,

    Vorig jaar werd bij mij de wereld onder mijn voeten vandaan gehaaald. Iedereen vond mij zo sterk en krachtig hoe ik met de situatie om ging. Ik vond het 'normaal'. Het kon ook niet anders, ik had geen keuze: voor je kinderen doe je alles. Maar toen kwam er bij mij ook zo'n moment als jij hier beschrijft. Alles kwam eruit en ik voelde me klein, zwak en alles behalve sterk. Gelukkig was er iemand die mij begreep en waar ik even ik mocht zijn zoals ik me voelde. Juist dat maakte me sterker dan dat ik al was. Zo kon ik me weer opladen voor de kids en mezelf. Je bent een lieve moeder en vrouw, maar ook louise. En juist dat samen maakt Jou tot wie je bent en waar iedereen van houdt.
    Sterkte. Je kan het! Op ieder 'sterk' moment!
    Groetjes, anouschka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Loes,

    Goed dat je je emoties zo hebt laten staan, aan de reacties te zien wordt dit herkend en mag het er zijn. Er wordt ook idd heel veel gevraagd van jullie. Knap dat je al je frustraties de ruimte geeft en erkend dat ze er zijn, als je ze wegduwt achterhalen ze je toch wel. Maar het is wel moeilijk denk ik om het onder ogen te zien. K leer van je en bewonder Timo's vechtlust en ook die van jullie. Timo voelt zich veilig genoeg bij je om te ontladen, niet leuk maar voor hem wel nodig.

    liefs Chan & Gerjo.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik voel een hoop liefde! Wat fijn om zoveel prachtige reacties te krijgen van al die lieve mensen die je in de loop der jaren om je heen hebt verzameld. Dat je mag zijn! Je bent juist een krachtige en sterke vrouw om je je ook kwetsbaar surft op te stellen en omdat je ook je laat zien dat een buitenkant ook maar een buitenkant is. Ik ben zo trots op jou en Jeroen. You can lean on me when you're not(feeling) strong. Ik houd van jullie, liefs Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En wat een lieve zus, volgens mij gaan jullie door 't vuur voor elkaar en elkaars kk.
    Loes ik dacht nog is een echte boksbal/knijpbal niet wat voor 'm. Misschien weet jullie pw-er wat.

    kussie!
    Chan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. lieve loes,
    alles is al wel zo'n beetje gezegd en geschreven op deze blog. Huil maar, schreeuw maar, het kan toch ook niet anders dan dat al die emoties ook gewoon naar buiten moeten!! En het maakt je helemaal niet minder sterk, het getuigt gewoon van kracht!! Denk aan jullie!! Dikke kus
    wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Loes,

    Vind het alleen maar heel sterk van je om alles te zeggen wat je denkt, voelt en je overkomt! Mijn hart zou ook breken op dat moment, maar we reageren volgens mij allemaal de dingen af op de mensen waar we het meest van houden! Lieve Loes, je bent een wereldwijf! Ik denk aan jullie!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Louise

    Volgens mij ben je als mens sterk als je dingen ziet voor wat ze zijn.
    Als je doet wat je moet doen.
    Als je durft te zeggen wat je denkt.
    Als je durft te voelen wat je voelt.
    En helemaal sterk ben je volgens mij als je al deze dingen ook in het openbaar durft te doen.

    Groetjes Mirjam-Moniek

    BeantwoordenVerwijderen