dinsdag 27 maart 2012

Dag katheter

Timo heeft een goeie nacht gemaakt; van 21.30-10.00 uur. Echt fijn, want hij kon het wel gebruiken. Zelf mag ik ook niet klagen. Heb er maar twee keer uit gehoeven voor een piepende pomp.

Vandaag maar weer een keer om kanjerkralen gevraagd. Ik hou het meestal bij op een lijstje. Vind het bezwaarlijk om hier de verpleging steeds 'mee lastig te vallen'. Maar goed, als je hier, na een rotweek om vraagt, zijn het er nogal wat.


De uroloog kwam vanmorgen kijken en was erg tevreden over de kleur van de urine. Het plan; vandaag de katheter uit z'n piemeltje en dan, als alles goed gaat, donderdag de lijn uit z'n blaaswand. Vanmorgen had Timo nog wel veel last van buikkrampen. Het is echt heartbreaking om hem dan op het bed te zien kronkelen van de pijn. De Tramal, die hij 'indien nodig' krijgt, werkte gelukkig wel heel snel.
Vanmiddag, rond 14.45 uur, werd de katheter dan eindelijk verwijderd. Volgens de uroloog kon dit gewoon zonder verdoving plaats vinden. Was echt verbaasd dat er een lijn van 20-25cm uit kwam. Timo had erg veel pijn en riep om pijnmedicatie toen het achter de rug was. Maar toen de verpleegster met de medicatie aankwam, zei hij: : "ik denk dat je dat voor niks gemaakt hebt, want ik heb geen pijn meer". En ik denk dat dat echt zo is. Hij was daarna meer ontspannen en zat lekkerder in z'n vel. Zo fijn! En nu krijgt hij via z'n PICC-lijn vocht toegediend, die hij er overdag zelf uit moet plassen en 's nachts wordt de plaszak aangehangen en loopt de urine in de zak. Goed geregeld zo! Kort na deze ingreep heb ik getweet:

Hoe leuk is dat. Een reactie van Jochem terug! :-)
Helaas wordt de Foscarnet nog niet gestopt. De viruswaarde zat nog op 4000 en pas bij een waarde onder de 1000 wil de arts stoppen met deze beroerde medicatie. Hopen dat we daar donderdag dan onder zitten.
Verder heeft Timo vandaag lekker wat gegeten. Buggles, maar toch. En hij heeft nauwelijks overgegeven. Kortom, dit was geen slechte dag.

2 opmerkingen:

  1. Hoi lieve familie!

    Probeer nog zo vaak mogelijk jullie blog te lezen! Fijn om te lezen dat hij een goede nacht heeft gehad, ik hoop dat hij vannacht ook weer zo lekker slaapt!

    Echt ontzettend lief dat jullie mij ook volgen :)
    Doe de groetjes aan iedereen!

    Liefss Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn bericht om te lezen, nu hopen dat donderdag ook met foscarnet gestopt kan worden! We duimen voor jullie!! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen