woensdag 14 december 2011

In de maneschijn

Maandag begon in het WKZ met een vingerprikje. De tv stond aan en Timo gaf geen kik. Kanjer!


Na het prikje konden we ons settelen op kamer 1. Een lekkere ruime kamer, alleen waren de gordijnen een beeeeetje te kort. Heeft nog twee dagen geduurd voor ze deze, voor passende gordijnen, vervingen. Regelmatig had ik dit liedje in mijn hoofd:

in de maneschijn
in de maneschijn
lig ik in m'n bedje
door 'n tekort gordijn


Dinsdagochtend mocht Timo voor 6.00 uur nog iets eten. Ik heb hem om 5.45 uur wakker gemaakt (ja, dan moet je ze wakker maken) voor een beetje cruesli. Timo was om 12.00 uur aan de beurt voor de OK. De hele ochtend gaf hij aan dat hij zo'n honger had. "Mama, ik heb zo'n honger, mijn maag zit te huilen". Jeroen kwam om ons bij te staan en rond 11.45 uur kreeg Timo dormicum via z'n sonde. Dit is vooral, zodat hij na de OK rustig wakker wordt. De ingrepen (beenmergpunctie en chemo via ruggenprik) gingen goed, al om 12.45 uur mocht Jeroen naar de uitslaapkamer toe. Timo z'n Hb was die ochtend 5 en met de MTX die gepland stond, vonden ze dat te laag. Daarom kreeg hij op de uitslaapkamer een bloedtransfusie. Timo heeft hier dwars doorheen geslapen en werd pas om 15.15 uur wakker. Toen hij terug kwam op de kamer, was hij nog 'dronken' door de dormicum. "papaah, mjag ik njogh well pahtatth meht een frihkandjell?!" Toen hij een beetje bij was gekomen, hebben we dit uiteraard voor hem gehaald. Dinsdag patatdag!


En toen was het woensdag 14 december. Exact 6 maanden na de diagnose. Al 6 maanden zitten we nu in een situatie waar we niet in willen zitten. Al 6 maanden dendert de trein maar door en kunnen wij er niet vanaf. Al 6 maanden leven we in doodsangst, want gaat ons mannetje deze strijd wel winnen?! Al 6 maanden staat ons gezin volledig op z'n kop. Al 6 maanden moeten we ons in tweeën splitsen en doen we al onze kinderen te kort, gewoon omdat het niet anders kan. Al 6 maanden waarin we slecht nieuws op slecht nieuws kregen. Mijn God, hoe houden we dit vol?!

Deze dag was een speciale dag. 's Ochtends kwam Monique op de koffie, dat was al fijn. Maar 's middags zou er een verrassing voor me komen. Irene, een moeder van kindjes die bij Ukkie en Kids-Base zitten, had zich bij m'n zusje gemeld met een bijzonder idee, wat leuk zou zijn voor iedereen, maar voor mij in het bijzonder. Hmm ... Ik had in de sociale media voor de gein gezegd, dat misschien Nick en Simon langs zouden komen, dat bracht de nodige reacties teweeg. De verrassing bleek, voor mij, nog specialer. Reni en Elisa Krijgsman kwamen bij mij om voor me te zingen. Vooral in de eerste weken, dat we net wisten dat Timo ziek was, heb ik veel troost gevonden in hun liedje 'als het leven soms pijn doet'.
De meeste mensen weten wel dat ik al jaren bij een koor zing. Ik geloof ook in God, maar de laatste maanden heb ik het zo moeilijk gehad. God, waar bent U, nu ik U zo nodig heb? Ook moet ik zeggen, dat ik momenteel echt niet gelukkig ben. Een ernstig ziek kindje is op zich al het ergste wat er is, maar dat heeft gelijk invloed op alles. Op je werk; ben je ziek of is het puur afwezigheid door de zorg voor je kindje. Financiële zorgen, omdat je je als zelfstandig ondernemer niet op je bedrijf kan storten, maar al je aandacht naar je kindje(s) gaan. Ik voel me verscheurd, ik sta op standje overleven en voel constant pijn in mijn hart. Maar goed, ik kan niet de hele dag huilend in mijn bed liggen, moet door voor mijn man, moet door voor mijn kinderen.
Toen Reni en Elisa zich aan mij voorstelden, barstte ik gelijk in huilen uit. Ik herkende ze eigenlijk wel, maar het kwartje viel pas toen ze hun naam zeiden. Ik was me er gelijk van bewust dat zij als een soort engelen gestuurd waren, om mij duidelijk te maken dat God er wel degelijk voor me is. Dat ik me gesteund kan voelen. God maakt kindjes niet ziek, maar kan wel zorgen dat de strijd wordt verlicht. Het was zo bijzonder. We hebben eerst een heel fijn gesprek gehad en daarna hebben ze voor mij, voor ons, gebeden. Tot slot hebben ze het lied gezongen. Al die tijd lag Timo te slapen, had niks van dit bezoek mee gekregen, maar tijdens het liedje werd hij wakker. Zo mooi als ik het vond, zo erg vond hij het. "Kunnen jullie niet weggaan?" Is natuurlijk ook helemaal niet leuk wakker worden, met zo'n kamer vol vreemde mensen. Daarom hebben ze het lied in de sluis voor me uit gezongen. Prachtig, bijzonder.

Als het leven soms pijn doet
en de storm gaat tekeer
in een tijd van moeite en verdriet,
alsof de zon niet meer opkomt
en het altijd donker blijft,
en de ochtend het daglicht nooit meer ziet.

Juist op die momenten,
als het echt niet meer gaat
laat me merken, laat me voelen
dat U werkelijk bestaat,
dat uw armen om mij heen zijn
en uw liefde mij omgeeft,
dat ik zal zien, als ik terug kijk,
dat U mij gedragen heeft.

Als ik kom met al m’n vragen,
met m’n twijfels en m’n pijn,
met m’n angst en onveiligheid,
dan lijkt de hemel soms van koper,
geen gebed komt er doorheen
en ik verstik in onzekerheid


Juist op die momenten,
als het echt niet meer gaat
laat me merken, laat me voelen
dat U werkelijk bestaat,
dat uw armen om mij heen zijn
en uw liefde mij omgeeft,
dat ik zal zien, als ik terug kijk,
dat U mij gedragen heeft.

Heer, wilt U mij helpen
als ik moe ben of verward,
dat het geloof in mijn verstand
ook zal leven in mijn hart.

Toen zij weg waren, hadden Jeroen en ik een gesprek met Martine over blok 3. Gewoon weten wat ons te wachten staat. Jeroen was er via de mobiel bij, ging prima. Tot slot wilden we heel graag weten of er inmiddels al een donor is gevonden. Zij wist hier geen antwoord op, maar is het gaan vragen bij Dr. Bierings. Al snel kwam ze toen met enorm goed nieuws; er is een donor (hoogstwaarschijnlijk een navelstreng) gevonden. Zij zijn nu bezig met de technische afwikkeling, maar wat een fantastisch nieuws is dit. Eind december hebben we een gesprek met hem en horen we meer over de 'donor' en of het een match is. We zijn heel benieuwd.

Na dit gesprek kon je me afvoeren, wat een intens(iev)e dag was dit. Op mijn tandvlees heb ik Timo naar bed gebracht.

12 opmerkingen:

  1. Woensdag 14 december, 6 maanden in die door denderende trein. Je doet het hartstikke goed en natuurlijk hou je het vol hoe verschrikkelijk zwaar het ook is, voor Timo en de rest van je gezin. Jullie zijn kanjers. Heel veel sterkte toegewenst. knuffel Erno

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontroerende blog lieverd! De strijd gaat door en als je af en toe verlichting mag voelen dat is zo mooi! liefs Chan & Fam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als jij je af vraagt hoe je het redt in die denderende trein...weet je toch diep in je hart dat God altijd bij je zal zijn! Veel liefs Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Louise, wat een mooie verrassing dat Reni en Elisa langskwamen...Heel knap dat jullie het uiteindelijk toch weer steeds volhouden allemaal! Heel veel sterkte! Liefs Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie en ontroerende blog weer. Tranen in mijn ogen en kippenvel over mijn lichaam. Lieverd, zo vaak als we op koor zingen, zing ik voor jou, bid ik al zingend voor jou. Vooral bij "My life is in Your hands". Vooral bij zinnen als "who will wipe your teams away" en " so when your tests en trials, they seem to get you down... Remember there's a friend in Jesus" . Dat je dat voelt, dat bid en zing ik dan. Knuffel, Raquel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, zeer emotionele blog, wordt er persoonlijk al helemaal stil van, al 6 maanden dit gekloot, maar jullie doen het fantastisch, echt top! xxx robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat heftig zeg, ik hou het amper droog. Wat een emotionele blog.
    Wat mooi dat Reni en Elisa kwamen zingen voor je, ik hoop dat je er een energieboost door krijgt waar je even op verder kunt in deze sneltrein.
    We blijven bidden voor Timo en voor jullie

    liefs
    christel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieverd, je doet het super al die 6 vreselijke maanden! en ja, op je tandvlees inmiddels en dat is niet meer dan normaal. Weet dat je er in de praktijd weinig aan hebt, maar jullie zijn zo veel in mn gedachten en brand kaarsjes op mijn manier, maar volgens mij kan ook dat geen kwaad. Alle beetjes moeten helpen tenslotte! Dikke kus meis! X Vanes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hai meid,

    Allereerst wat een super nieuws dat er een donor is.helemaal geweldig!!
    En lieverd,hoe moe je ook bent,hoe moeilijk het ook is,weet dat diep in je hart God altijd leeft.Ook al voel je soms zijn aanwezigheid niet...Hij is er wel.Hij zit in je hart en weet precies wanneer je hem het meeste nodig hebt.

    dikke knuffel

    liefs Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Louise en familie,

    Ik volg jullie blog al een poosje. Ik heb het vreselijke nieuws via de nieuwsbrief van kdv Ukkie gelezen (mijn dochtertje zit op de Bumbalu groep, Carmen Soer). Ik wilde even laten weten dat ik enorm met jullie meeleef. Heel veel sterkte en het is heel zwaar maar als ik het zo lees hebben jullie die kracht om te vechten! En wat een fijn nieuws dat er (waarschijnlijk) een donor is. Ik wens jullie mooie kerstdagen met elkaar! Liefs, Iris (moeder van Carmen, Bumbalu groep kdv Ukkie)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi lieve Loes,

    Wat een geweldig nieuws dat er een donor is! En wat geweldig dat je toch altijd positief eindigt met je blogs! Dit geeft aan wat een sterke vrouw je bent. Loes je doet het zo goed en jullie zijn zo sterk!! Ik denk aan jullie! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieverds, het goede nieuws had ik al gehoord.
    Gefeliciteerd. We waren zo blij dit te horen.
    Je laatste blog gelezen en heb heerlijk van me afgehuild. Had er gisteren nog over jullie gehad dat jullie zo sterk zijn en dat je ook baat heb aan je geloof. Hou dit wel vast ook al is het heel moeilijk. Geef mijn kleine vent een dikke kus en we denken aan jullie. xxxx Trees

    BeantwoordenVerwijderen