maandag 2 april 2012

Sch**tblog

Ik kan wel zeggen, dat het vandaag wederom een rotdag was. Timo is de hele dag misselijk geweest. Onze vaste zaalarts Rutger is nu werkzaam in het AMC, dus Sabien (andere vaste zaalarts) heeft het dossier 'Timo' overgenomen. Ik heb aangegeven, dat het genoeg geweest is. We zitten nu al weken in een vicieuze cirkel. Ik heb haar gevraagd of ze de medicijnlijst nog eens kritisch wil doornemen en per medicijn wil bepalen of deze echt wel nodig is. Later kwam de verpleegkundige vertellen, dat alleen de echt nodige medicijnen nog gegeven worden en dat 's middags de sondevoedingspomp even helemaal uitgezet zou worden. Even het maagje van Timo tot rust laten komen.
Helaas knapte Timo er niet van op. Hij bleef kreunen. Na het speeluurtje met Sterre, kwam ik terug en toen zat Sabien er ook. Ik heb nogmaals mijn zorgen uitgesproken. Ik heb namelijk het idee, dat Timo last heeft van obstipatie. Raar idee, aangezien hij steeds diarree luiers heeft, maar hij klaagt enorm over buikpijn en hij geeft zelf aan, dat het poepen niet lukt. Sabien voelde bij Timo en de pijn zat voornamelijk in z'n linkerzij, de plek waar poep zich ophoopt, alvorens je het eruit poept. Mijn idee kon wel eens kloppen. Daarom is er besloten om hem 20mg Forlax te geven. Forlax zorgt ervoor, dat de hoeveelheid vocht in de darm toeneemt. Hierdoor wordt de darmwerking gunstig beïnvloed en de darmsubstantie genormaliseerd. Normaal gesproken krijgen kinderen 4mg. Dit zou een goede uitwerking moeten hebben. Maar helaas, wel veel gerommel in z'n buikje, geen poep. 
Op een gegeven moment heb ik bij de verpleegster aangegeven, dat ik wel een voorstander ben van een klysma. Dit zou de volgende dag gegeven worden, maar ik had liever dat het gelijk gegeven werd. Zij was het met me eens, dus ze ging deze voorbereiden. Timo was erg verdrietig, bang eigenlijk, maar het ging voorspoedig. Na ongeveer een kwartier kwam er veel slijm, lucht en wat diarree uit, maar helaas nog steeds geen drol. Gelukkig leek Timo wel gelijk opgelucht. Het had hem dus wel goed gedaan. Ik wacht het nu maar af. Als hij morgen nog niet goed gepoept heeft, wil ik weer een klysma.
Stel dat al deze middelen niet werken, dan is het dus geen obstipatie en moet er een biopt afgenomen worden uit z'n darmen. Bij een biopsie wordt een stukje weefsel uit het lichaam verwijderd om onderzocht te worden, met de bedoeling een diagnose te stellen. Er wordt dan bepaald of Timo transplantatieziekte op de darmen heeft. Dit gebeurt dan woensdag, onder narcose.
Persoonlijk denk ik niet dat het GvHD is, want ik heb de drol echt zien zitten en daarnaast heeft hij nauwelijks T-cellen. T-cellen veroorzaken GvHD. Maar goed, we gaan het zien.
Timo vindt het echt heel erg lekker, als er een warme doek/deken op z'n buik wordt gelegd. De verpleging heeft dit inmiddels door, dus ze komen regelmatig vragen of hij een warme doek wil. Timo heeft het goed voor elkaar bij de dames.
P.S. Ik hoop gauw een wat frissere blog te kunnen plaatsen.

3 opmerkingen:

  1. Heftig hoor allemaal, wat een kanjers zijn jullie.
    Ik hoop dat zijn ontlasting er vanzelf uitkomt, al heb ik er een hard hoofd in. Succes morgen en hopen dat Timo een betere dag heeft.

    Warme en lieve groet,
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk aan jullie Loes, Je doet het allemaal heel goed voor je kleine mannetje. Houd moed..Liefs Karin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai meid,
    wat een heftig blogje weer.
    Soraya heeft 2 jaar geleden ook erge last gehad van obstipatie.
    Toen moest ze ook een klysma.Dat is idd erg vervelend bij zo een kleintje.
    Ik hoop dat Timo gauw opknapt van de buikpijn.En dat het uit eindelijk idd obstipatie blijkt te zijn.Zodat er geen biopt hoeft te worden genomen.Wij zullen er voor duimen..

    Heel veel sterke voor jullie en natuurlijk voor de kleine man!!

    Liefs Inge,Mahinder,Orlando en Soraya

    BeantwoordenVerwijderen