vrijdag 23 november 2012

Zorgen

Al sinds een paar dagen is de gezondheid van Timo zorgwekkend. Terwijl ik dit typ bonst mijn hart en voel ik veel verdriet en angst. In mijn vorige blog was ik vergeten te vermelden, dat Timo al zo'n twee weken erg last had van verstopping. De buikpijn werd met de dag erger, wat logisch is, omdat er wel eten in ging, maar er geen poep uit kwam. We waren erg bang voor transplantatieziekte op de darmen, maar de arts zei dat dat niet waarschijnlijk was, omdat dat vaak juist diarree veroorzaakt. Met diverse laxeermiddelen ging het van de week eindelijk beter. Poept hij zo'n acht keer per dag en is z'n buik al in omvang afgenomen. Ook de buikpijn is inmiddels minder. Gelukkig.
We waren donderdag op de poli. We waren vooraf al erg bezorgd. Want naast buikpijn, had Timo ook regelmatig last van hoofdpijn. Ook ziet hij er in z'n gezicht niet erg goed uit. Bleek, vlekkerig, donkere kringen onder z'n ogen. Uit het bloedonderzoek bleek dat de waardes van z'n Hb (7.8) en z'n Trombo's (125) goed waren, maar z'n Leuko's waren nog verder gedaald. Deze zat nu op 1.2. De grote vraag is nu; wat veroorzaakt nou toch de enorme daling van Leuko's. De arts kan het ons helaas niet vertellen. Er zijn een aantal opties:
Het kan zijn dat er een ontsteking is, waar Timo z'n lijfje zo hard tegen vecht dat dat ten koste gaat van de Leuko's. Om te zien of dit het is, zal hij dit weekend de Bactrimel niet krijgen. Bactrimel is een soort antibioticum, die hij al vanaf het begin dat hij ziek is, elk weekend krijgt (vrijdag t/m zondag). Door deze niet te geven, hopen we dat de ontsteking zal gaan pieken, met koorts tot gevolg. Bij koorts moet hij gelijk opgenomen worden en kan hij met de juiste Antibiotica behandeld worden. De arts wil nu geen Antibiotica geven, want hij weet niet om welke bacterie het gaat. Daarnaast blijkt dat bepaalde medicatie cellen afbreken. Hiermee wordt er dus ook vastgesteld of de Bactrimel (en de Valcyte, die ook gestopt is) daar voor zorgt.
Het kan ook transplantatieziekte (GvHD) zijn. Maar wat voor vorm van GvHD is het dan. Alle soorten gaan gepaard met bepaalde symptomen, maar Timo heeft geen van allen. Op donderdag is er dan ook besloten om niks aan de dosering van de Prednison te doen. Wel gaf de arts aan, dat het zorgwekkend is, dat Timo z'n lijfje nog steeds z'n donorbloed niet als eigen heeft geaccepteerd. Je kunt niet oneindig aan de Prednison blijven, want dat is op de lange termijn echt slecht voor z'n lijfje (groeistagnering, verhoogd risico op botbreuken, etc.) Maar wat dan? Opnieuw transplanteren heeft de arts liever niet, want Timo zal dan weer opnieuw een week zware chemokuren moeten krijgen om het beenmerg weer plat te leggen.
De laatste optie is dat de Leukemie wel weer terug is. Stel dat het in z'n hersenvocht zit, dan is dat niet zichtbaar in z'n waardes. Wij zijn er wel heel bang voor, omdat hij steeds zo'n hoofdpijn heeft. De arts acht de kans klein dat de Leukemie terug is, omdat de waardes van z'n Trombo's niet zijn mee gezakt, maar dat hij aangeeft dat het een mogelijkheid is, maakt ons erg angstig.

We moeten maandag weer terug naar de poli, om te zien wat het met Timo heeft gedaan dat hij dit weekend geen Bactrimel heeft gekregen. Als hier niks uit komt, zal hij eind volgende week een beenmergpunctie en lumbaalpunctie krijgen. Met de beenmergpunctie wordt er gekeken of er Leukemie in z'n beenmerg zit, met de lumbaalpunctie wordt er gekeken of er Leukemie in z'n hersenvocht zit. Daarnaast wordt er ook bekeken wat er in het beenmerg gebeurt met de donorcellen.
Vandaag heeft Timo heel erg last van traanogen. Jeroen heeft de arts weer gesproken en die zegt dat dit wel duidt op GvHD. Daarom is per direct de Prednison weer verhoogd naar 2x 10mg per dag. Ook dit maakt ons verdrietig, want op deze manier schiet het echt niks op.
Gelukkig is Timo nog steeds goed te pas. Als je vraagt hoe het gaat, zegt hij dat het 'goed' gaat. Lastig. We zijn toch bang dat hij alleen klaagt, als de pijn niet draaglijk is. Hij wil namelijk echt niet opgenomen worden.
Kortom, we gaan weer door hele spannende en onzekere tijden. Het is verschrikkelijk moeilijk om hoopvol te blijven. We staan in ieder geval weer met beide benen op de grond.

11 opmerkingen:

  1. Mariska moeder van Tim van Zalk23 november 2012 om 20:53

    gossie, wat een ellende weer! Hoop dat het allemaal meevalt en dat zeker de leukemie niet terug is.
    Denk aan jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jemig Louise, wat verschrikkelijk die onzekerheid! Denk aan jullie!!
    Dikke knuffel van Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach wat n onzekerheid weer! Heel veel sterkte en wij hopen op goed nieuws voor Timo en jullie. liefs,tamara,mats,yvar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geen woorden...

    ik bid voor jullie,

    liefs Margreet (Ycs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even helemaal stil.......hele dikke knuffel voor jullie allemaal!!!
    Anouschka

    BeantwoordenVerwijderen
  6. moeder van lars

    Ik heb zo,n respect voor jullie, en natuurlijk enorm voor Timo!
    Dikke knuffel en enorm veel kracht!
    We bidden voor jullie!
    Veel liefs renate berry en de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Louise,

    wat een vervelend bericht. Ik kan niets ander doen dan enorm kaarsjes branden en positieve gedachten behouden die er hopelijk in toe bijdragen dat het allemaal op een of andere manier mee zal vallen, kunnen we daar nog van spreken vraag ik me oprecht af terwijl ik dit neer typ. Lieverd, jullie zijn verdorie al zo'n eind op weg....het MOET afgelopen zijn met alle rottigheid, met name voor jullie mooie, dappere ventje maar zeker ook voor jullie als gezin, als ouders. Houd moed, houd vol!! Ga me suf duimen dat het goed gaat komen!!!! Hele dikke knuffel en kus.

    Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Lieve Samen,

    Potverdorie, lees ik nog wel het eea mis ik dit. Nu lag ik zelf wel vroeg op bed 20:15 omdat ik gripeig ben maar van deze berichten schrok ik wel toen Angela ze tegen me zei bij het naar ebd gaan. Vanmorgen dan ook maar meteen jullie blog lezen en tja wat kan en moet ik hier op zeggen..... ik weet het niet. Al zo lang vechten, en een zware tijd, Dat stomme zwaard wat steeds boven je hoofd hangt. En dan steeds de klachten die jullie bikkel parten blijven spelen. Hopelijk krijgen jullie heel snel duidelijkheid en met die duidelijkheid meteen een oplossing die ook nog gaat werken. Lieverds hou jullie taai. De duimen maken overuren voor jullie!

    X vanuit Tilburg

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Louise, heel veel sterkte!!! Liefs Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Loes,
    Ben er stil van! Wat een spanning, denken aan jullie en gaan voor een goede uitslag duimen! Dikke kussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. lieverds wat een verhaal weer... opnieuw hopen we snel op goed nieuws!!! Ik kan me jullie angst heel goed voorstellen, maar blijf inderdaad hoop houden! Dat houdt jezelf op de been en daarmee hou je ook elkaar op de been! thinking of you...

    liefs celina en joeri

    BeantwoordenVerwijderen